Aiaiai?
Met die onheilspellende titel gingen wij onlangs iets vertellen over gen AI voor een gemengd publiek van dokters, apothekers, juweliers, copywriters … en bedrijfsleiders allerhande. Allemaal benieuwd naar “niet de basis, want die kennen we allemaal wel, maar een overzicht van wat je er vandaag al allemaal mee kan”. Aldus de briefing.
De timing kon niet beter (of slechter?), op een moment dat Sora 2 ons net van onze sokken had geblazen met realistische video’s, Google labs noncha hun pomelli dropten en IFA vol zelflerende en -redenerende huishoudtoestellen stond. Om maar te zeggen, we verdronken op dat moment eerlijk gezegd zelf een beetje in de tsunami van nieuwe tools, credits kopen en API’s op elkaar afstemmen.
Gelukkig waren er dus een paar dokters in de zaal …
En de briefing die ze ons gaven was het ideale voorschrift om even een grote stap achteruit te zetten en te doen waar we goed in zijn: een helikopterview aannemen en van bovenaf kijken naar de golven die ons meesleuren. Omdat je soms door achteruit te kijken veel beter de stroming kan zien (iets zegt ons dat dit Confucius is, maar dat konden we met of zonder AI niet bevestigen ...).
We begonnen dus met ons publiek mee te nemen naar 2018. Toen zag de Gartner hype cycle er nog zo uit:

Gen AI was nog amper te bespeuren, wel AR, VR … Geert & ik werkten toen bij een digital agency dat op dat moment nog Wijs heette (later Duke&Grace, nu Springbok) geleid door Bart Dewaele. Wij waren er aangenomen om campagnes te maken en dat deden we bijvoorbeeld voor Partena Ziekenfonds (nu Helan). Met een heel klassieke tv-spot en daarachter een hele funnel aan content per personage in de spot, voor elk mogelijk social medium. Veel content dus. En we durfden toen al luidop dromen van een ‘contentkakmachine’ die al die zaken automatisch voor ons zou genereren. Nietwaar, @driesbultinck?

Maar we durfden ook experimenteren:
-
Voor Genae (nu Iqvia) brachten we de schoonheid van data in beeld door elk antwoord in de database een eigen kleur te geven en zo gepersonaliseerde health portraits te maken.

-
Voor Terre Bleue maakten we met de hulp van Googles beeldherkenning een persoonlijke complimentenbot, ook weer op basis van je eigen voorkeuren.

-
En tijdens een hackathon bedachten én ontwikkelden onze collega’s een mvp van de koelkast die op basis van machine learning onthoudt wat er in ligt en je recepten en boodschappenlijstjes op maat maakte. Exact wat je vandaag op IFA tegenkomt.
Wisten wij veel dat we corona voorspeld hadden met onze health portraits … Maar goed, corona was daar dus en wij deden wat achteraf gezien ook een paar van onze eerste klanten (Currychiwa) deden: opnieuw beginnen, oftewel: wij startten ATELIER dada.

Het werd er voor ons niet makkelijker op om nieuwe trends te blijven volgen.
Als klein agency ben je heel wendbaar, maar je moet wel in de eerste plaats overleven. Het is zoals een piramide van Maslow voor agencies: eerst brood, dan spelen. Toch maakten we er een punt van de evoluties die op dat moment almaar sneller gingen, te blijven volgen. Zoals in beeldgeneratie:
Dus toen Thomas More kwam voor een mailing om hun alumni te activeren, bedachten we - en maakten we samen met @vincentbuyssens dit:
Ondertussen moest ook ons eigen logo eraan geloven:


En toen Denis ons kwam versterken, lieten we hem onze volledige rebranding doen met beeldgeneratie. Want wat is er leuker dan je eigen logo hebben in de vorm van een schnitzel. Toch? Dat was overigens zeer rebels van Denis. Want gebruik van genAI was nog verboden in zijn richting crossmedia design op Artevelde Hogeschool. Ondertussen hoorden we van Loris - die .. SCOOP …binnenkort stage bij ons komt lopen - dat het een vak is. Amper 2 schooljaren later …
En dat brengt ons bij vandaag. Wat zijn we vandaag aan het doen, vraag je?
Wel,
-
Deze zomer hebben we een custom illustratiestijl ontwikkeld voor Otheo, die aan chatgpt gevoed en hem geleerd die zelf toe te passen op elke prompt. Door daar automation aan te koppelen, kan de klant nu in geen tijd zijn eigen illustraties genereren, altijd in de juiste stijl.


-
Voor Steylaerts experimenteren we met beeldgeneratie. Eerst door stilstaande beelden te bewerken (een hond, kat of zelfs krokodil in een badkamer). Dan door echte video’s te maken. Ook hier alle credits aan Andy Aerts die dat samen met ons mogelijk maakt. En geloof ons, we kunnen nog een avond vullen met alle beperkingen waar we daar nog op botsen. Van vormelijk (Hoe zorg je ervoor dat daar een perfecte Steylaerts badkamer uitkomt?) over juridisch (Wat met modellen op de foto’s waar we de rechten op hebben?) tot budgettair (Hoe hou je de uitgaven aan credits, subscriptions e.d. onder controle?).
-
Voor vzw Touché ten slotte zetten we begin dit jaar nog een team stagiairs aan het werk om 365 dagen content te maken voor hun recentste boek Soldiers of Love. Leonie & Leona deden dat toen geweldig. Volg gerust hun instagram als je het resultaat wil zien.
Maar ondertussen zijn we er ook in geslaagd om een oude droom waar te maken. Met de content van het boek als basis, en de stijl en formats die Leonie en Leona bedacht hebben, wordt er automatisch content gegenereerd. En klaargezet voor publicatie. Onze eigen bescheiden bèta-versie van de contentkakmachine is dus een feit.

*** 🎉 🥳 🎊 vuurwerk, applaus, vreugdedansje ***
Interessant allemaal, maar wat vond ons publiek daar nu eigenlijk van?
Gemengde reacties als we eerlijk zijn.
-
Geweldig natuurlijk wat allemaal mogelijk is. Maar … een kant-en-klare oplossing voor de dokter, juwelier, kmo om de hoek is het toch nog niet. Je moet nog altijd een beetje een nerd zijn om er graag mee te spelen. Technisch, maar ook creatief.
-
Het is allemaal nog lang geen hero-content die je achterover blaast - Epic split, iemand nog? - Het is allemaal geweldig als je denkt dat het van een machine komt, maar als het door een mens zou gemaakt zijn, zou je die vaak terug naar de tekentafel sturen.
-
En wat met het juridische: wanneer komt er een aangepast IP framework bijvoorbeeld?
Kortom, exact wat je zou verwachten als je ziet waar genAI vandaag op de Gartner curve staat. Over de grootste hype heen. Het échte werk moet nog beginnen.
Wij zijn er klaar voor.
Voor ons was deze retrospectieve alvast de basis die we nodig hadden om terug rust en richting te vinden in de chaos. En … klanten waarvoor we deze experimenten verder mogen verfijnen zodat we de praktische bruikbaarheid verder kunnen bewijzen en uitbreiden. Bel ons dus gerust als we dat ook voor jou mogen doen!
Laat een reactie achter
Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd