Hartstikke lekker - Dada op Dutch Design Week ‘25
“En jullie, doen jullie ook iets met design?”
– Euh …
Aan het woord is een van de taxichauffeurs op Dutch Design Week ‘25. Die taxi’s, stiekem vinden Geert & ik ze een van de hoogtepunten van het designevent. Niet alleen omdat het qua marketing door het Chinese merk wel erg goed gezien is. Alle gesprekken in de auto’s gingen erover … Maar ook vooral omdat de chauffeurs meestal gepensioneerde (dankzij Nestor en zijn Nederlandse broertje 65plus, weten we ‘AOW-gerechtigden’) designers of andere kaderleden zijn bij een van de bedrijven die Eindhoven rijk is. Alleen al om ze uit te vragen hoe het sociaal, economisch, politiek … gesteld is bij onze Noorderburen nemen we de taxi’s. En natuurlijk ook om naar de talrijke plekken te rijden die het event rijk is. Want dat zijn er heel veel. Zo veel dat we er nog nooit in geslaagd zijn om ze allemaal te doen. Maar we doen wel ons best, hoe anders kan je de grote lijnen eruit halen?
Maar dus die twijfel wanneer we de vraag moeten beantwoorden: (want hoe kunnen wij tussen al dat moois bij elkaar zeggen dat we designers zijn?)
“Nou ja, design … we zijn marketeers” – En dan stappen we snel uit.
We mogen dan al sterk twijfelen aan onszelf, oog in oog met zoveel moois. Het is telkens weer een ongelooflijk bad van ideeën/ energie/ goesting waar we ons gretig in onderdompelen. Alsof wij creatieven zelf ook een elektrische auto zijn, waarvan we af en toe de batterijen moeten opladen. Vroeger hadden we dat ook als we naar marketing/reclame-events gingen, maar op de een of andere manier zijn we dat daar een beetje kwijt. En zijn we dus meer en meer op zoek naar andere invloeden. Uit de designerwereld bijvoorbeeld.
“En wat hebben we daar dan van opgestoken”, vraag je je af?
1) Organische vormen





In een tijd die wordt gedomineerd door het digitale, numerieke, machinale … zou je – zeker als je denkt aan ‘design’ – minimalistische, strakke vormen verwachten. Zeker in de stad die vroeger gedomineerd werd door Philips, nu door ASML (geboorteplek van onze AI-chips). Maar niets is minder waar. Handwerk (borduren, quilten, schrijven, houtbewerken, riet vlechten, keramiek …) domineert. En toch, toch hebben we weinig echt craftmanship gezien. Vraag maar eens aan Geert wat hij bedoelt met ‘slechte keramiek’.
Alsof de nieuwe generaties het handgemaakte herontdekken, maar er niemand meer is om hen het vakmanschap te leren. Of geen tijd meer misschien?
2) Hergebruik



Twee jaar geleden waren we ook al in Eindhoven. Wat ons toen opviel, was de zoektocht naar nieuwe materialen, nieuwe grondstoffen. Geïnspireerd door het feit dat onze grondstoffen opraken. Vandaag is het leuk om te zien dat wat er toen bij de experimenten van de eindejaars zat, nu in productie is en bij de studio’s opduikt (vb plastic dopjes, textiel …).
– Kleine kanttekening daarbij: de afvalverwerkende bedrijven hebben de waarde daarvan ook ontdekt en er een businessmodel van gemaakt. Je kan je dus afvragen wie hier nu het product is: de designer of het design? Niet makkelijk om je te onderscheiden als iedereen hetzelfde doet. –
De studenten zijn ondertussen geswitcht naar hergebruik. Dus niet meer recycle, maar re-use. Niet meer tot een grondstof herleiden en terug verwerken, maar in zijn geheel gebruiken om een nieuw nut aan te geven. Tapijten van repen textiel, een fontein van plastic bidons, meubels van oude planken … (Hey, wij kennen ook zo iemand, nietwaar @merlijn_troch?)
3) Natuur

Het heeft met de vorige twee te maken, maar toch ook duidelijk een trend. De natuur - altijd maar kostbaarder natuurlijk - is ook alomtegenwoordig. In het materiaal (water, hout, leer …) en in de vorm (organisch). Er zijn er zelfs die zich de vraag stellen hoe ze ‘nieuwe natuur’ (vb achtergelaten materiaal) kunnen gebruiken om de oude te herstellen. Of ons naar de bomen kunnen laten luisteren.
4) Activisme

“Less hope more action” was zowat het mantra van de designers op de barricade voor een betere wereld: Gaza, minder social media gebruik, schone lucht, mensen op de vlucht, mentale gezondheid, inclusie, diversiteit … De vele thema's liepen als een rode lijn door alle expo's.
5) Bewust nadenken





Noem het doordacht design: eerst nadenken, dan maken. Storytelling is bijna belangrijker dan het resultaat. Je zal als designer je uitlegbordje maar niet mee gedesigned hebben.
“Is dat niet allemaal een beetje een ver-van-mijn-bed-show voor marketeers, dan?”, denk je nu?
Wel, wij zijn sponsen: inzichten, verhalen, ideeën, vormen, woorden … we hebben ze opgezogen en vroeg of laat komen ze er wel weer uit. Op een andere manier dan je misschien verwacht, verwerkt, bewerkt, met een andere reden …
Bovendien: onze nieuwe visitekaartjes zitten alvast on trend met de handgeschreven boodschappen. Dan toch ook een beetje designer, niet?
Laat een reactie achter
Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd