Klokkenluiden voor Festivaria

Elke twee jaar haalt Festivaria musicalliefhebbers naar Berlare voor een uitzonderlijk openluchtspektakel. De editie van 2024 was extra bijzonder. Voor het eerst werd er live gezongen. De knapste stemmen van Vlaanderen lieten de songs van ‘De Klokkenluider van de Notre Dame’ over het Donkmeer schallen. 

En ATELIER dada mocht mee het podium op!

Gelukkig rekenden ze bij Festivaria niet op ons zangtalent. Wel op ons talent om met weinig middelen veel buzz te creëren. De hoofdrol in ons verhaal? Die was weggelegd voor onze digitale-design-duivel-doet-al Denis Üsüdür!

3D-geprinte waterspuwers

Denis printte met zijn Bambu Lab P1S maar liefst 25 unieke waterspuwers voor ‘De Klokkenluider van de Notre Dame’. Een technologisch hoogstandje: deze knalrode gargouilles waren echte juweeltjes mét unieke qr codes én een ingeprinte magneet. 

Met spijt in het hart namen we er echter al snel afscheid van. Ons plan was namelijk om ze tijdens de zomermaanden te verstoppen. Leden van de cast en crew dropten er elk om beurt eentje ergens in Vlaanderen. Wie een spuwertje vond, kreeg – naast een unieke 3D-print – twee tickets voor de voorstelling aan het Donkmeer!


In de studio met Dom Frollo

De waterspuweractie bleef niet onopgemerkt. Alle gelukkige vinders deelden hun moment de gloire en wij zorgden met tips en aanwijzingen over de volgende vindplaats voor extra buzz.

Ondertussen zetten we natuurlijk ook via andere, meer traditionele kanalen een megafoon op de actie. Samen met de klankentappers van Het Geluidshuis maakten we radiospots en voorzagen we onze TV-spot en social video van het nodige achtergrondgeluid. Musicalacteur Nordin De Moor – de gemene Dom Claude Frollo in de voorstelling – nam de stem voor zijn rekening. Denis het visuele design.

QuAIsimodo en EsmeraldAI

Ondertussen zat ook team Digital Denis niet stil. Isabel Six, marketingverantwoordelijke van Festivaria, had ons namelijk nog een serieuze uitdaging voorgelegd. Zij wilde de vip-ruimte aankleden in de sfeer van het verhaal van Victor Hugo. Alleen waren de kostuums pas op het laatste nippertje klaar en bleken heel wat beelden uit het verhaal onbetaalbaar om te licentiëren … 


We waren Geert al als Quasimodo aan het aankleden en maquilleren, toen Denis met de oplossing kwam: “Ik kan misschien eventueel wel wat dingen met AI proberen.” Enkele prompts later zagen we al meteen dat het de goeie kant opging. En na veel experimenteren en bijsturen had Denis voor elk hoofdpersonage een reeks indrukwekkende beelden gecreëerd. Perfect materiaal om ‘de vip’ mee te decoreren. Ach, het is zoals Victor Hugo zelf zei: “Rien n’est plus puissant qu’une idée dont l’heure est venue.”

All credits go to …

Grand merci, Quasimodo en Esmeralda! Maar vooral ook een woord van dank aan Isabel Six, marketingmadam van Festivaria en aan de hele cast en productiecrew. En een extra dikke danku voor de mensen die de 3D-waterspuwers verstopten! Ook welluidende klapzoenen voor Het Geluidshuis die de spots inblikten. En een diepe buiging voor Denis Üsüdür. Held!

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd