Talent manifesto.

Geert en ik werken al samen sinds 2006. Meer dan 15 jaar dus. We begrijpen elkaar zonder woorden en denken vaak net hetzelfde. Dat zorgt ervoor dat we als een geolied team* aan de slag gaan. Mensen geloven ons niet altijd als we zeggen dat we een website samen schrijven of een logo samen ontwerpen. 

(*Die manier van werken is nog een restant uit het dinotijdperk van de reclame. We werden toen een creatief team genoemd. Gek genoeg kan ik vandaag niet zoveel jobs meer bedenken waar je nog met twee aan de slag mag. En zelfs de creatieve teams kan je bij ons op een hand tellen, denk ik. Maar soit, dat is tussen haakjes.)

We kunnen veel samen.
Veel meer dan alleen.

Maar niet alles. 

Daarom vinden we het ook altijd leuk - en nodig! - om ons te laten versterken door anderen. Niet om ‘voor’ ons te werken, maar met ons. Fotografen bijvoorbeeld, of regisseurs, online marketeers, webdevs …

En we proberen dat op dezelfde niet-hiërarchische manier te doen als dat wij altijd hebben samengewerkt (nvdr voor zij die dat niet weten - Geert was ooit mijn baas 😉). In fancy businesstaal zou je van een netwerkorganisatie of een ecosysteem** kunnen spreken. Uit een interessante babbel met Heren Loebas onlangs bleek dat ook zij het liefst op die manier werken. En misschien is het wel de enige manier om klein en wendbaar te kunnen blijven in een wereld die neigt naar altijd maar groter en complexer? 

(**De eerste keer dat ik over die manier van werken las, was in ‘The Netwerk always wins’ van Peter Hinssen. Ik vond dat boek zo inspirerend dat ik het minstens 3 keer uitgelezen heb. Ondertussen vond ik dezelfde filosofie ook terug in ‘Autoriteit’ van Paul Verhaeghe, bij Rutger Bregman en nu ben ik bezig in ‘Verzet in ecopanische tijden’ over het verschil tussen lineair-hiërarchisch en circulair-inclusief netwerkdenken.)

Toch is het niet zo evident.
Dat samen werken.

Echt samenwerken dan.

Om de een of andere reden lijken partners vaak meteen in een uitvoerende rol te willen duiken of denken dat dit van hen verwacht wordt. 

Dat wordt nog versterkt door een hardnekkig ingeburgerd systeem van commissie. Je kent het wel: iemand huurt iemand anders in en neemt daar commissie op. Dat voelt niet prettig en je wordt in een ondergeschikte rol geduwd. Voor wie werk je dan eigenlijk? Voor de klant? Of voor degene die jou aan het werk zet? En voor wie zijn de credits? Ook voor onze klanten is het dan niet altijd duidelijk wie wat gedaan heeft. 

Precies daarom stelden wij ons talent manifesto op. 

Het gaat standaard in elke ATELIER.kg presentatie van zodra we in uitvoering gaan.


 

 


#1. Alle partners zo vroeg mogelijk mee aan de tekentafel

De campagne voor Partena Ziekenfonds die we bij Duke & Grace maakten, zou nooit gelukt zijn als we niet vanaf dag 1 de casting erbij hadden betrokken. Hoe meer impact iemand voelt dat die kan hebben, hoe meer die zich zal inzetten.

#2. We vertrekken vanuit het talent

Intrinsieke motivatie is niet zo moeilijk, als je vertrekt vanuit het hart. Wat je graag doet, doe je altijd beter. Zoals die keer dat we Jef Boes foto’s met lange belichting in het donker lieten maken voor Fluvius en Duke & Grace.

#3. Geen commissie

Wij laten onze partners rechtstreeks voor onze klanten werken. 100% transparantie. 100% vertrouwen. 

Wat krijgen wij daar dan wel voor terug?

Goeie vraag: de kracht zit ‘m natuurlijk in te geven zonder er iets voor terug te verwachten. 

Maar tot nu toe kregen we er ook alleen nog maar veel liefde voor terug. Zowel van onze partners - zoals SeeYouBaby die ons opneemt in hun nieuwsbrief naar al hun klanten - als van onze klanten. En daar doen we het uiteraard voor ...

1 reactie

Andy Vlaeminck

Als jullie ooit een sales beest zoeken die alles weet over conversie. Of hoe je van leads, klanten maakt.

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd